010 - 280 7080 | info@hollandfit.nl

Actueel

11.01.2011

Drank tegen diabetes?

Wijziging in drinkpatroon beïnvloedt diabetesrisico.

Mannen die hun alcoholconsumptie verhogen tot maximaal twee glazen per dag hebben een kleinere kans op diabetes type 2 dan mannen die niet of nauwelijks drinken. Dat blijkt uit een langlopende studie die is uitgevoerd door TNO samen met de Harvard School of Public Health in Boston en de Wageningen Universiteit. Of veranderingen in het drinkpatroon over de tijd een effect hadden op het diabetesrisico, was nog niet eerder onderzocht.

Tegenstellingen
Bij mannen die al maximaal twee glazen per dag dronken en die in de loop van de onderzoeksperiode minder alcohol gingen drinken, nam het risico op diabetes type 2 toe. Hun risico werd vergelijkbaar met dat van mannen die aanvankelijk vrijwel geen alcohol consumeerden. Onder matige drinkers die hun alcoholconsumptie verder verhoogden, bleken géén extra verlaging van de kans op deze vorm van suikerziekte te krijgen.

Geen aanmoediging
Joosten: "De resultaten zijn niet bedoeld als aanmoediging om alcoholhoudende dranken te gaan drinken om het diabetesrisico te verkleinen. Wel is er groeiend wetenschappelijk bewijs dat matige alcoholconsumptie in een gezonde levensstijl kan passen om het risico op diabetes te verkleinen samen met een gezond gewicht, voldoende lichaamsbeweging, niet roken en een gezond dieet. Overmatig drankgebruik en piekgebruik worden ten stelligste ontraden, net als alcoholconsumptie door kinderen en jongeren".

Tijdelijk en omkeerbaar
Het effect van de toename in alcoholconsumptie op het diabetesrisico kreeg na vier jaar zijn beslag. Maar het beschermende effect van matige alcoholconsumptie kon ook in eenzelfde tijdsperiode teniet worden gedaan wanneer de hoeveelheid werd verlaagd. Deze resultaten laten zien dat het effect van alcoholconsumptie op het diabetesrisico tijdelijk en omkeerbaar kan zijn wanneer het drinkpatroon verandert.

In het huidige onderzoek zijn ruim 38.000 gezonde Amerikaanse mannen van middelbare leeftijd gedurende twintig jaar gevolgd. De bevindingen zijn gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift 'Diabetes' en maken onderdeel uit van het proefschrift van Michel Joosten. Hij heeft het onderzoek voornamelijk bij TNO uitgevoerd en zal op 12 januari aan de Wageningen Universiteit promoveren.

Bron: TNO

Nieuws | :
18.05.2012

Tip van de dag

Wist je dat... Voldoende beweging helpt om de stofwisseling te verbeteren?
15.05.2012

Stadsmens beweegt meer dan dorpsbewoners

Functionele verplaatsing leidt tot 15 minuten meer beweging per dag.
14.05.2012

De meest aantrekkelijke werkplek van 2012

Ondanks de daling ten op opzichte van 2011 blijkt 'het ziekenhuis' opnieuw in trek.

10.05.2012

Verschil in vermoedelijke en daadwerkelijke pensioensleeftijd

Naast de fysieke omstandigheden speelt ook de mentale belasting een rol.

Contact Info of vraag