Actueel

16.07.2018

Vitaliteit in de Tour

Wielrennen is een prachtige sport, maar ook loodzwaar. Hoe gaan profs hiermee om? 

Op dit moment zitten we midden in het meest besproken sportevenement ter wereld: de Tour de France. Er is veel geschreven over de belasting van de renners. Er zijn zelfs renners die kort geleden reeds de Giro in de benen hebben, zoals Tom Dumoulin. Hoe gaan profs hiermee om?

Maarten Scholten van het NRC Handelsblad zocht uit wat het team van Dumoulin (Team Sunweb) voor maatregelen treft om deze sport lichamelijk haalbaar te maken. Zo heeft team Subweb onder andere verschillende trainers, coaches, een voedingsdeskundige, een materiaaldeskundige en bewegingswetenschappers in dienst. De architect van deze groep is bewegingswetenschapper Jorn Knops. Hij verzamelt alle data van renners en zet dit om in nieuwe plannen.

Knops weet als geen ander hoe een renner op de meest verantwoordelijke manier de combinatie Giro en Tour kan rijden. Alles begint bij een performanceplan. Er wordt gekeken wat de beslismoment voor Dumoulin zijn. Dit doen ze op basis van vermogenscijfers. Een renner verliest maarliefst 8.700 calorieën tijdens een zware etappe. Dan verbrand je zoveel dat je geen zin meer hebt om te eten. Echter is het team op zo’n moment onverbiddelijk. Wat eruit gaat, moet erin.

Meteen als Dumoulin van de fiets komt worden de data geüpload. Vervolgens kijkt iemand wat die data betekenen voor zijn dagelijkse energieverbruik en wat hij moet bij-eten. Drie kwartier na de finish is dat precies bekend en gaat de kok in het hotel aan de slag. Op deze manier kan Dumoulin een hele ronde tot op honderd gram nauwkeurig zijn gewicht houden. Op deze manier kun je scherp aan een ronde beginnen zonder in drie weken te vermageren.

Een renner is tussen zijn 28ste en 32ste op zijn top. “Het is een kwestie van draaien aan de knoppen”, aldus Knops. Net als voeding kan de ploeg ook de training precies afstemmen op de behoefte van een renner. Een vast trainingsonderdeel is de ‘hoogtetent’. Dit is een trucje om in eigen omgeving al te adapteren aan hoogte, dan blijf je mentaal frisser. Na de tent volgt vaak een ‘hoogte stage’ in de bergen. De laatste voorbereiding is gericht op explosiviteit (interval trainingen). De laatste week vóór een grote ronde wordt er minder getraind. Je moet dan ook minder gaan eten; dat zijn de gevaarlijkste momenten om aan te komen.

Tenslotte weten we uiteraard dat ‘rust nemen’ het allerbelangrijkste is. Joop Zoetemelk vertelde het ons in 1980 al: de Tour win je bed.

Contact informatie
Actueel | :
19.12.2018

Tip van de dag

Wist je dat… 1% van de winst in de industrie samenhangt met de scholing van de medewerkers?
28.11.2018

Ongewenst gedrag op de werkvloer

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een campagne gestart om het onderwerp ‘(on)gewenste omgangsvormen op de werkvloer’ bespreekbaar te maken. Eén op de zes werknemers wordt gepest, gediscrimineerd of geïntimideerd op het werk. Dat zorgt voor een verziekte werksfeer, extra verzuim en een verhoogde kans op burn-out.

22.11.2018

Holland Fit op hét event voor Duurzame Inzetbaarheid

Afgelopen dinsdag was Holland Fit aanwezig op hét event voor Duurzame Inzetbaarheid in de Jaarbeurs in Utrecht. Een combinatie van beursvloer, lezingen en interactieve workshops rondom het thema duurzame inzetbaarheid.