Stoppen met roken in oktober

Vrouw die sigaret doormidden breekt

Stoptober

Stoptober is samen 28 dagen niet roken in oktober. Meedoen aan Stoptober is één van de beste beslissingen die je kunt nemen als je rookt. Dit is het moment! We zijn halverwege oktober, dat betekent dat je wellicht al even bezig bent en je motivatie een boost kan gebruiken. Of misschien ben je niet op 1 oktober begonnen. Geen probleem, je kunt altijd beginnen met stoppen.

Stoppen loont
Waarom zou je stoppen met roken? Naast een gezonder en langer leven zijn er flink wat voordelen:

  1. Betere conditie
    Als je stopt met roken verbetert je conditie direct. Je krijgt meer zuurstof in je bloed en kunt beter ademen. Al binnen 3 dagen heb je meer energie!
  2. Meer geld
    Roken is nu eenmaal niet gratis. Stel je rookt 7 sigaretten per dag, dan houd je ongeveer 60 euro per maand over als je stopt. Dat is per jaar zo’n 720 euro. Tel uit je winst!
  3. Verbeterde smaak
    Al na een maand niet roken wordt je smaak- en geurvermogen beter. Daardoor smaakt alles wat je eet en drinkt een stuk lekkerder.
  4. Mooier gebit
    Binnen 2 tot 6 weken nadat je bent gestopt, wordt je mond gezonder. Dat ziet er niet alleen mooi uit, daar is je tandarts ook blij mee!
  5. Beter humeur
    Onderzoek laat zien dat mensen die zijn gestopt met roken, zich prettiger voelen dan rokers. In de eerste periode kun je je onrustig en somber voelen. Maar geef niet op, uiteindelijk voel je je blijer en stabieler!

Tips om te stoppen met roken
Stoppen met roken is lastig. De volgende tips geven je de grootste kans op succes!

  • Wat is jouw motivatie om te stoppen? Zet jouw redenen op een rij en plak ze op een plek waar je ze kunt zien. Bijvoorbeeld op de koelkast.
  • Bedenk op welke momenten je graag rookt en bedenk een alternatieve activiteit. Rook je bijvoorbeeld graag na het eten? Kies er dan voor om een wandeling te maken na de maaltijd of om iemand te bellen.
  • Bepaal je stopdag. Morgen? Of volgende week? Of op 1 januari? Het is helemaal aan jou.
  • Vertel je omgeving dat je gaat stoppen. Je vrienden en familie kunnen je ondersteunen in jouw proces en zijn een goede stok achter de deur.
  • Ruim alles op wat je aan roken herinnert.
  • Stop radicaal, dat geeft het meeste kans op succes. Het afbouwen in aantal sigaretten helpt niet bij roken.
  • Verander je eet- en drinkgewoonten. Drink veel water, eet veel vers fruit.
  • Kom in beweging! Kies een sport of activiteit die je leuk vindt. Bijvoorbeeld wandelen, zwemmen of fietsen.
  • Beloon jezelf met het geld dat je uitspaart. Wat wordt jouw doel? Stort het geld dat je uitgeeft in een spaarpot en ga er wat leuks mee doen!

Last van een terugval? Geef de moed niet op! Ga voor jezelf na wat er is gebeurt, welke situatie triggerde jou om een sigaret op te steken? En wat kun je de volgende keer anders doen in zo’n situatie?

Lukt het je niet op eigen kracht? Geen zorgen. Het is heel normaal om hulp te vragen bij het stoppen met roken. Vraag je huisarts om advies. Veel succes en bedenk: elke niet-gerookte sigaret is winst. Je kan het! 

Inspiratie nodig? Bekijk onderstaande video van ex-roker Ruud.