Week van de werkstress: Mentaal sterk!

Vrouw die nadenkt

Het thema ‘mentaal sterk’ staat deze week centraal in de Week van de Werkstress. De mentale kracht van de medewerker speelt een belangrijke rol in de omgang met werkstress, ook wel het vermogen om adequaat om te gaan met stress en tegenslagen. Hoe ga jij om met werkstress?

Gezonde vs. ongezonde stress
Stress is een toestand van spanning, waarbij het lichaam in een staat van paraatheid komt. Het lichaam wordt letterlijk aangezet door het vrijkomen van neurotransmitters o.a. adrenaline. Het hart gaat sneller kloppen, de ademhaling versnelt en de spierspanning neemt toe. Echter, stress is niet ongezond. Er wordt verschil gemaakt tussen gezonde- en ongezonde stress. Gezonde stress is spanning die een prestatie bevorderd door extra alertheid en focus. Indien stress te lang aanhoudt en men niet voldoende kan herstellen spreken we van ongezonde stress.

Tips voor de omgang met werkstress
Stap 1: Herken stress

  • Luister naar je lichaam. Lichaamssignalen als spierspanning, hoofdpijn en piekerende gedachtes zeggen iets over je fysieke en mentale gesteldheid.
     
  • Neem regelmatig tijd voor jezelf en sta eens stil bij de volgende vragen:
    • Hoe voel ik mij?
    • Hoe voelt mijn lichaam?
    • Welke gedachten staan in mijn cirkel van invloed?
    • Wat heb ik momenteel nodig om goed te kunnen werken?
    • Welke hulpbronnen kan ik inschakelen die mij verder brengen?
    • Wat is prioriteit nummer 1?
  • Doe dagelijks een bodyscan of een 3 minuten ademruimte. Dit zijn korte meditatieoefeningen waarin aandacht wordt besteed aan wat er in het lichaam gebeurt. 

Stap 2: adequaat handelen naar werkstress

  • Behoud een balans tussen inspanning en ontspanning. Wissel activiteit af met rust om te kunnen herstellen van stressvolle perioden en ongezonde stress te vermijden;
  • Durf nee te zeggen om je eigen grenzen te bewaken;
  • Ga in gesprek over werkstress. Praten over stress zet ons aan het denken en spoort aan tot handelen. Een agendapunt op het werkoverleg kan hierbij helpen.

Stimuleer je mentale kracht
Mentale kracht is vergelijkbaar met een spier. Je moet het ontwikkelen, onderhouden en op zijn tijd ook rust gunnen. De mentale schijf van vijf is een praktisch hulpmiddel die helpt om mentaal krachtiger te worden. De schijf bestaat uit vijf aandachtspunten:

  1. Emoties
    Meer aandacht geven aan positieve emoties versterkt de mentale kracht. Leer om negatieve gedachten om te draaien naar positieve gedachten en op een gezonde manier om te gaan met tegenslag.
    Tip: Probeer eigen gedachten en gevoelens van een grotere afstand te bekijken.
  2. Betrokkenheid
    Betrokkenheid of ook wel de ‘flow’ is een positieve gemoedstoestand waarin je je bevindt als je intrinsiek gemotiveerd, enthousiast en betrokken bent met je werk. Probeer deze positieve gemoedtoestand actief na te streven en geregeld te beleven.
    Tip: Verken je eigen balans tussen uitdaging en vaardigheid.
  3. Relaties
    Goede relaties geven energie door goede samenwerking en het stelt in staat om op elkaar te kunnen steunen. Goede communicatie is daarin een belangrijke factor.
    Tip: Verkrijg inzicht in eigen communicatie voorkeuren en die van anderen.
  4. Betekenis
    Zingeving van werk is essentieel voor werkplezier en motivatie. ‘Waarom doe ik wat ik doe?’
    Tip: Vraag naar doelen en resultaten van je werk.
  5. Prestaties
    Probeer de focus te leggen op gezond presteren en daarbij een te hoge prestatiedruk te vermijden. Het leveren van goede prestaties geeft voldoening en waardering. Echter, in onze huidige prestatiesamenleving kan dit uitschieten naar een eenzijdige nadruk op ‘hoger, beter, sneller’.
    Tip: Behoud een balans tussen energievreters en energiegevers.

Door te focussen op deze aandachtspunten optimaliseer je jouw mentale kracht en daarmee verbeterd het vermogen om om te gaan met werkstress en tegenslag. Start klein met de focus op één aandachtspunt en bouw dit steeds verder uit. De vijf aandachtpunten hangen ook met elkaar samen. De focus op één aandachtspunt levert ook een positieve bijdrage voor de andere aandachtspunten. Gemotiveerd geraakt om aan je eigen mentale kracht te werken? Kijk voor meer informatie op de website van de Week van de Werkstress.